Saturday, January 15, 2011

Dan hari ini kita semua... (Bahagian 1)

(Entri ini sudah hampir setahun terperap dalam laptop. Jadi maknanya, ni semua kisah lama ye rakan-rakan. Takda kena mengena dengan apa-apa yang berlaku sekarang.Dan oleh kerana entri ini terlalu panjang, maka saya dengan ini memecahkan kisah ini kepada beberapa bahagian. Stay tuned!)

BAHAGIAN 1

“Awal bangun hari ni?” sapa nenekku apabila melihatku bangkit dari kamar.
Jam menunjukkan pukul 10 pagi, nak diikutkan takda la bangun awal sangat pun. Cuma aku je yang mempunyai sindrom bangun pukul tiga belas. Selagi matahari tak naik, selagi tu mata dipejam rapat.

“Hari ni Inn janji dengan kawan nak keluar,” balasku sambil menenyeh-nenyeh mata yang gatal.
“Nak keluar dengan siapa?” soal nenekku yang ku panggil “Wan” itu sambil menyusun baju di dalam almari.
“Dengan kawan-kawan la. Joyesh, Arwin, Farhan....” aku sekadar menyebut beberapa nama
“Kawan perempuan seorang pun takde ke?!” bulat mata nenekku merenung aku.

“Err...Inn keluar nanti jumpa kawan-kawan perempuan la. Budak-budak UiTM,” aku cuba menjelaskan perkara yang sebenar takut-takut nenek aku buruk sangka pulak pada aku bila aku nak keluar dengan sekumpulan lelaki.

Sememangnya, aku memang dah berjanji nak jumpa Eyqa dan Ayeen di MP. Tapi since aku ada kat rumah dan takda sapa yang boleh hantar, aku pun ajak la Joyesh and Arwin semua meronggeng sekali(NOTA TAMBAHAN: Joyesh ada kereta dan dia sangat baik hati untuk hantar anda ke mana saja anda pergi).

“Bukan ke budak-budak UiTM tu kau dah hari-hari jumpa?! Nak keluar lagi dengan diorang lagi buat apa? Cubalah spend time kat rumah bila dah balik hujung-hujung minggu ni. Penat atuk kau ambik kau balik tiap-tiap minggu, tapi at last kau nak keluar huha-huha dengan kawan-kawan kau. Lain kali kalau kau nak berdendang dengan diorang, kau tak usah balik rumah!” nenekku yang berusia awal 60an itu mula meninggikan suara. Jelas riak mukanya menunjukkan kekecewaan.
Serba salah aku dibuatnya ketika itu. Terdetik dihatiku ingin memberontak dan membalas kata-katanya itu tapi aku tak berdaya. Aku tak sampai hati nak lawan cakap Wan.

Aku faham orang tua memang mudah sensitif dengan benda-benda kecil.
So, aku tahu aku perlu mengalah.
Aku perlu tahu untuk mengelak jadi kurang ajar.
Aku menghela nafas panjang sambil meleraikan helaian rambutku yang kusut.
Sekusut fikiran ku ketika itu

Baru ingat nak enjoy dengan kawan-kawan since birthday aku baru je 2,3 hari lepas.
Tapi kusangkakan panas hingga ke petang rupanya hujan di tengah hari (tak sempat angkat baju kat ampaian sebab ade kelas isk isk – okay ni dah lari tajuk, namun masih ada kebenaran disebaliknya).
Nenek aku tak bagi keluar.

Fine.


Bersambung....


2 comments:

Haziq Yaacob said...

padan muka..tak boleh keluar..hahaha

Farihin Haushinka said...

cerita nih belum habis lagilahhh!