Saturday, July 24, 2010

Aku

Fikiranku runsing.
Aku tidak tahu mengapa aku tidak dapat lari dari fikiran dan perasaan kacau bilau ini. Mungkin juga perasaan bersalah telah menyentap nadiku buat seketika. Dan kini aku bernafas kembali dalam kegelisahan dan kerunsingan.
Mengapa kini baru aku mampu membuka mataku dan menilai mana kaca mana permata, mana palsu mana kebenaran. Aku bagaikan tenggelam dalam fantasi dan ilusi gelora jiwa darah muda. Selama ini aku tidak pernah sedar aku telah dihanyutkan oleh perasaan yang tiada bersempadan. Aku terlalu mementingkan diri sendiri dan hanya memikirkan keseronokan. Bila aku renungkan seketika, bila iris ini menerawang segenap sudut, aku sememangnya semakin tergelincir dari landasan. Namun, akan aku gagahi setiap langkahku ini untuk berdiri di landasan yang sempurna.Sememangnya, setiap manusia tidak pernah lari dari melakukan kesilapan. Lebih-lebih lagi kesilapan atas kejahilan dan kenaifan diri sendiri.

Begitu juga aku.

Aku hanya ingin berubah.
Bukan berubah menjadi orang lain tetapi..
Berubah menjadi yang lebih baik.

No comments: